Fotograf ślubny i jego wymarzony sprzęt fotograficzny - co wybrałem?
Mam świadomość, jak niewielu fotografów zdecydowałoby się pokazać reportaż "prosto z aparatu". Długo myślałem, jak mógłbym szczerze zrecenzować i poddać ocenie sprzęt, którym fotografuję. Pliki i zdjęcia ślubne po edycji zawsze przecież już są czymś... innym. Jak pokazać poziom i jakość plików .nef z moich aparatów? Jak ocenić jakość szkieł? Najszczerzej jest - pomyślałem - pokazać zdjęcia, które powstały w dniu ślubu. Kiedy pracuję w "normalnych" warunkach i staram się jak tylko to możliwe, stworzyć najpiękniejszą historię miłości. Zacznijmy od tego, czym pracuję i co możecie zobaczyć w moim fotograficznym plecaku. Pracuję, jako Ambasador marki Nikon w Polsce, dwoma aparatami Nikon D5 w zestawieniu z następującymi szkłami:
NIKKOR 70-200 MM F/2.8E FL ED VR
Zawsze marzyłem o tym obiektywie i wreszcie trafił w moje ręce. Jest to niewątpliwie jeden z szybszych obiektywów, na których pracowałem. To była miłość od pierwszego wejrzenia.
NIKKOR MICRO 105 MM F/2.8
Szkło, które nie jest aż tak niezawodne w ciemniejszych pomieszczeniach. Tak wiec nakręcam ten obiektyw, kiedy tworzę bliskie portrety w jaśniejszych pomieszczeniach lub na zewnątrz. Oczywiście wszystkie zdjęcia detali ślubnych także tworzone są ze pomocą tego szkła.
NIKKOR 35 MM F/1.4
To, wydaje mi się, mój ulubiony obiektyw. Szybki i niezwykle ostry. Pracowałem wcześniej na wersji F/1.8, ale to przepaść jakościowa i technologiczna. Nie jestem "techniczny" i nie wiem, co dokładnie jest w środku. Wiem natomiast, że gdybym miał jednym obiektywem sfotografować ślub - wybrałbym właśnie to szkło.
NIKKOR 14-24 MM F/2.8
Do tej ogniskowej podchodziłem trzy razy. Nie jest to łatwy zakres. Ale kiedy "kliknie" i zaczniesz czuć to szkło - na weselu jest bardzo pomocne. Za co cenię 14-24 mm? Trafia i jakość zdjęcia przy brzegach jest bez zarzutu.
NIKKOR 50 MM F/1.4.
Niedrogi obiektyw. Mam czasem trochę uwag do jakości zdjęć z tego szkła, ale cena i F/1.4 powodują, że milknę. To moje najsłabsze szkło, ale w czasach, gdy nie miałem 35 mm F/1.4, to był jedyny tak jasny obiektyw w moim plecaku.
Więcej o moim sprzęcie możecie poczytać na oficjalnej stronie marki Nikon: tutaj. Dlaczego nie zdecydowałem się przesiąść z moich ukochanych i wysłużonych aparatów D3 oraz D3s na bezlusterkowce? Dlaczego w kwietniu 2019 roku wybrałem korpusy D5, kiedy panowała już "moda" na bezlusterkowce? Głównie zadecydowały o tym moje osobiste przyzwyczajenia do klasycznych korpusów. Ale świat idzie dalej i zobaczymy, co kiedyś życie przyniesie. No chyba, że będzie wówczas już D7s na rynku! ;) Będę czekał na rozwój wydarzeń... Oczywiście nie byłbym wiarygodny, gdybym nie wspomniał, że brak dwóch slotów na kartę w moim przypadku był także czynnikiem decydującym, chociaż... rozumiem argument, że nowa generacja kart w D5 jest mniej awaryjna, niż starszy format CF. Nie będę się wymądrzał - zostawiam tę rozmowę inżynierom i technikom. Moje przyzwyczajenie do dwóch kart także wzięło górę, chociaż po testach Z7 byłem pełen podziwu wobec jakości otrzymywanych plików .nef. Bez dwóch zdań.
Reportaż ślubny i Nikon D5 w akcji
Poniżej, na początek, przygotowałem dla Was oczywiście materiał, który trafi w ręce mojej pary młodej. Specjalnie dla Was wyselekcjonowałem nieco więcej ujęć. Dlaczego? Ponieważ wówczas możecie zobaczyć, jak działa auto focus i jak... szukam kadrów w mojej pracy. Zapraszam najpierw do zobaczenia ostatecznego efektu i niemal 200 zdjęć po edycji, a pod nimi czeka na Was niespodzianka i obiecana lista tych samych ujęć już bez edycji, czyli "prosto z aparatu". Dla lepszego zrozumienia i analizy co jakiś czas pozwolę sobie dodać kilka słów od siebie, aby zwłaszcza Ci, którzy nie są fotografami ślubnymi, lepiej zrozumieli, dlaczego tak, a nie inaczej, naświetlałem dane kadry. Czasem coś może wyglądać "za ciemno" lub "za jasno", ale jeśli rozumiesz dlaczego wybierasz taką ekspozycję - wszystko zaczyna być bardziej zrozumiałe, nawet dla laików. Jako fotograf ślubny muszę, tak jak inni, pamiętać, że przychodzi mi pracować niemal zawsze w zmieniających się warunkach oświetleniowych. i nie zawsze użycie lampy błyskowej jest możliwe. Poniższy reportaż powstał w Krakowie... bez użycia lampy błyskowej. Nie było to oczywiście moim celem samym w sobie, ale warunki panujące w hotelu oraz kościele pozwoliły na pracę bez przysłowiowego flesza. Początkującym fotografom podpowiem, że nie jest to praktyką i zazwyczaj nie ma problemu z tym, aby np. w kościele doświetlać zdjęcia błyskiem lampy. Więcej na ten temat możecie dowiedzieć się na moich warsztatach fotograficznych, które prowadzę dla Was od lat. Szczegóły znajdziecie tutaj: warsztaty fotograficzne w całej Polsce.
Fotoalbum PRO Classic, czyli zdjęcia ślubne i produkt ostateczny...
Z myślą o Was przygotowałem także przykład projektu fotoalbumu, który pofrunie dla Pary. Jak wiecie, i nie jest to żadną niespodzianką, wykonanie fotoalbumów od lat zlecam firmie nphoto.com, która wspiera mnie, moje międzynarodowe i krajowe warsztaty i mój rozwój - rozwój fotografa ślubnego. Trzydzieści dwie rozkładówki w formacie 30x40 cm i album PRO Classic już niedługo trafi w ręce zakochanych. Poniżej sposób prezentacji niemal 200 zdjęć - oczywiście już tych po edycji. Jest wiele sposobów na projektowanie i przygotowanie rozkładówek. Temat druku, przygotowania profili, kalibracji sprzętu, projektowania fotoalbumu, etc. szczegółowo omawiamy na ślubnych warsztatach fotograficznych numer 2, czyli na "Fotografii ślubnej - kolejnym kroku". Ale oczywiście przed etapem projektowania samych rozkładówek i tak czeka na nas edycja tych zdjęć. Zresztą sami zobaczcie, jak to wszystko wygląda. Poniżej przykład historii Pary młodej w dniu Jej ślubu...
Czas na zdjęcia ślubne prosto z aparatu, czyli reportaż ślubny bez Photoshop!
A teraz czas na pliki bez edycji... Dziękuję mojej parze za odwagę, bo z pewnością nie każda zakochana para zgodziłaby się na pokazanie swoich zdjęć ślubnych i efektów pracy fotografa ślubnego bez edycji i programu Photoshop. Zdjęcia poniższe (prezentowane w formacie .jpg) zostały stworzone poprzez eksport oryginalnych plików .nef bez jakichkolwiek "poprawek" do formatu jpg. Do eksportu użyłem programu Capture One oraz profilu ICC: Nikon D5 Generic. Przy niektórych zdjęciach zobaczycie informacje dotyczącą użytego obiektywu oraz wysokości ISO. Zainteresowanych zapraszam również do obejrzenia moich innych reportaży ślubnych. A my tymczasem zaczynamy... Zapraszam Was wreszcie do obejrzenia plików i zdjęć ślubnych prosto z aparatów: Nikon D5. Oczywiście, pracując nad materiałem dla moich par zawsze najpierw wywołuje pliki .nef (programami Lightroom, ACR lub Capture One), a potem pracuję nad moimi zdjęciami ślubnymi już w programie Photoshop. Zakochane pary, które planują swój wielki dzień, zapraszam do kontaktu lub... zapoznania się z moim portfolio. Dodałem także dla Was w kilku miejscach plik .nef do pobrania, abyście mogli zobaczyć więcej szczegółów i mieć pełniejszy obraz. Skupiłem się zwłaszcza na plikach i zdjęciach ślubnych z wysokim ISO. Przypomnę - wszystkie poniższe zdjęcia są "prosto z aparatu" (czyli bez jakiejkolwiek edycji) i są realnym efektem mojej pracy - pracy fotografa ślubnego. No i pamiętajcie - w przypadku poniższe reportażu ślubnego nie ma ani jednego błysku lampą błyskową!
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 50mm f/1.4G | ISO 400
Zdjęcie powyżej: Micro-Nikkor 105mm f/2.8G VR IF-ED | ISO 400
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 35mm f/1.4G | ISO 2500
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 35mm f/1.4G | ISO 640
Zdjęcie powyżej: Micro-Nikkor 105mm f/2.8G VR IF-ED | ISO 1600
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR | ISO 400
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 50mm f/1.4G | ISO 640
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 35mm f/1.4G | ISO 2000
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 35mm f/1.4G | ISO 3200
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 35mm f/1.4G | ISO 4000
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED | ISO 5000
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED | ISO 5000
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR | ISO 5000
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 35mm f/1.4G | ISO 5000
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR | ISO 5000
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR | ISO 5000
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 35mm f/1.4G | ISO 4000
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR | ISO 5000
ISO 4000 | Pobierz powyższy (oryginalny plik .nef): tutaj
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 35mm f/1.4G | ISO 4000
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED | ISO 500
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 35mm f/1.4G | ISO 400
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR | ISO 320
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 35mm f/1.4G | ISO 320
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 14-24mm f/2.8G ED | ISO 320
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 35mm f/1.4G | ISO 2500
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 35mm f/1.4G | ISO 3200
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR | ISO 3200
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 35mm f/1.4G | ISO 4000
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 50mm f/1.4G | ISO 4000
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR | ISO 6400 | Pobierz powyższy (oryginalny plik .nef): tutaj
Zdjęcie powyżej: NIKKOR 70-200mm f/2.8E FL ED VR | ISO 6400
W ten sposób spełniłem prośbę kilkuset osób, które dołączyły na moim Fanpage: https://www.facebook.com/greg.moment.photography/ do grona osób, które chciały zobaczyć mój reportaż "prosto z aparatu". Szczegóły i Wasze komentarze: tutaj. Oczywiście także z góry dziękuję za każde miłe słowo poniżej w komentarzach...